швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 Твір з літератури139673
2 Історія України35802
3 Звіт з практики (звіт про проходження виробничої практики)33186
4 Види тварин і рослин занесені до Червоної книги31943
5 Звіт про проходження виробничої практики 26112
6 Образ жінки в творчості Т.Г. Шевченка25671
7 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові19691
8 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина18580
9 Правопис слів іншомовного походження17663
10 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»16524
Реклама
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення
загрузка...

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: «Римське право. Шлюб» (ID:11156)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       5 стр.
Размер в архиве:   18 кб.

Римське право. Шлюб


План

Вступ

Поняття шлюбу

Види шлюбу

Укладення шлюбу

Припинення шлюбу

Особисті і майнові відносини подружжя в сім’ї

Правові відносини в сім’ї

Список викоритсаної літератури


Вступ

З найдавніших часів римська сім'я була моногамною й патріархальною. Як усталене об'єднання вона виникає з
розкладанням родового ладу. Перша історична форма моногамії вже заснована на владі батька сімейства.

Сім'я — це засноване на шлюбі чи кровному спорідненні об 'єднання осіб, пов'язаних спільністю побуту,
взаємною допомогою й моральною відповідальністю.

Давньоримська сім'я несла на собі відбиток родового ладу. Вона будувалася за принципом підпорядкування владі
глави сімейства paterfamilias. До складу сім'ї, крім глави сімейства, належали його дружина, діти та їхнє
потомство, інші родичі, кабальні, а також раби. Терміном familia позначалась сукупність всього майна, дітей,
рабів та іншої робочої сили. Припускається, що спочатку цей термін охоплював тільки рабів, що належали певній
сім'ї, а згодом і все інше майно, робочу силу (дружину, дітей, кабальних, інших осіб). Це об'єднання
засновувалось не на кровному зв'язку (його на ті часи ще не знали), а на владі домовладики, яка на той час
мало чим відрізнялась від влади над рабами. Під владу домовладики підпадали не тільки дружина, діти та їх
потомство, а й невістки, чоловіки дочок, якщо вони переходили жити в сім'ю дружини (приймаки), а також всі
інші особи.

Характерні особливості римської сім'ї знайшли відбиток у римському сімейному праві, яке відзначається
завершеністю, послідовністю. Багато його положень збереглося до наших часів.


1. Поняття шлюбу

Сім'я починається з шлюбу. Римські юристи приділяли багато уваги правовим питанням шлюбних відносин, вивчивши
та проаналізувавши, дали відповідні оцінки їх різновидам.

Давньоримське суспільство намагається ідеалізувати сім'ю. Римські юристи досить ідеалістично визначали шлюб.
Наприклад, Модестін писав: «Шлюб є союз чоловіка і жінки, спільність всього життя, єднання божественного і
людського права» (Д.23.2.1) Між тим в усі часи рабовласницької держави дружина, жінка ніколи не займала
рівного з чоловіком, мужем становища. Вона завжди знаходилася в залежності від батька, чоловіка, брата,
опікуна тощо. Йдеться не про традиційну моральну чи фактичну залежність, а про правову нерівність. Римляни
цього не приховували.


2. Види шлюбу


Римському праву відомі два види шлюбу: законний римський шлюб і шлюб, що укладався між перегрінами та іншими
вільними, які не мали права вступати до римського законного шлюбу. Римський законний шлюб, в свою чергу,
історично поділявся на два види: шлюб з чоловічою владою і шлюб без чоловічої влади.

Крім того, розрізнялась ще один різновид незаконного шлюбу – конкубінат.

Законний римський шлюб укладався відповідно до норм цивільного права, допускався тільки між римськими
громадянами, що мали jus conumbii. Шлюби між римськими громадянами, з одного боку, і перегрінами (латинами,
вільновідпущениками, колонами), з другого, категорично заборонялися. Деякі станові обмеження щодо вступу до
шлюбу зберігалися навіть після того, як усі вільні Римської імперії були проголошені римськими громадянами.
Так, особи сенаторського звання не могли брати шлюб з вільновідпущеницями, провінціальний магістр не міг
брати за дружину громадянку цієї провінції, мали місце й деякі інші обмеження.

Перегріни брали шлюб між собою відповідно до норм права народів, тобто до свого національного права. Латини,
вільновідпущеники, колони укладали між собою шлюб відповідно до свого правового статусу. Проте такі шлюби
правових наслідків римського законного шлюбу не породжували. Дитина. народжена в такому шлюбі, не набувала
статусу римського громадянина.


Фактичні шлюбні відносини людей, які не могли вступити в законний римський шлюб (різне громадянство чи стан),
дістали назву конкубінат. Йшлося про стійке співжиття чоловіка і жінки з наміром утворити сім'ю, а не
короткочасний тимчасовий зв'язок, який суворо притискувався з часів Августа (ряд суворих законів, спрямованих
на зміцнення моральних підвалин сім'ї, переслідування перелюбства, особливо з боку жінки).

Конкубінат практично не мав ніяких правових наслідків. Діти, народжені в конкубінаті, не набували імені й
статусу свого батька, не мали права на аліменти, не могли стати спадкоємцями після його смерті, не одержували
статусу шлюбних дітей, на них не поширювалась батьківська влада. Жінка в таких відносинах не поділяла
громадського становища і соціального стану свого фактичного чоловіка та ін.

У республіканський період законний римський шлюб називався шлюбом чоловічою владою. За цим шлюбом жінка
підпадала в повну залежність чоловіка чи домовладики, якщо чоловік сам знаходився під владою батька. Вона
займала становище дочки батьків свого чоловіка, абсолютно позбавляючись агнатських зв'язків зі своїми
батьками, братами, сестрами та іншими близькими родичами. Влада чоловіка при цьому шлюбі фактично була
необмеженою. Проте вже Закони XII таблиць допускали можливість укладення шлюбу, за яким дружина не підпадала
під повну владу чоловіка. Жінка мала право перешкодити встановленню влади чоловіка, тікаючи з дому на три
доби наприкінці кожного шлюбного року, цим самим перериваючи перебіг давності. Таким способом вона зберігала
незалежність.

Згодом влада чоловіка послабляється. Це пов'язано і з розвитком індивідуалізації приватної власності. Дружина
набувала певних прав на сімейне майно і водночас деяку особисту незалежність від чоловіка. Внаслідок цього
на зміну шлюбу сит тапи приходить новий шлюб — без чоловічої влади. Вже в класичний період він остаточно
витісняє шлюб з чоловічою владою.

Утвердження шлюбу без чоловічої влади — визначний поворот в історії римського сімейного права. Дружина
виходить з-під необмеженої влади домовладики, а також свого чоловіка й формально стає незалежною особою.
Такий шлюб істотно відрізнявся від шлюбу з чоловічою владою Вони по-різному укладалися і припинялися. Однак
утвердження нового шлюбу мало й деякі негативні наслідки Незалежність дружини, свобода розлучення,
накопичення величезних багатств негативно вплинули на сімейно-моральні підвалини римського суспільства.
Август змушений був прийняти ряд законодавчих актів з метою зміцнення шлюбних відносин і припинення зловживань
свободою розлучень. Він намагався стимулювати укладання шлюбів і дітонародження. Встановлюється кримінальна
відповідальність за порушення шлюбної вірності, вводиться обмеження майнового порядку. Наприклад, чоловіки
віком з 25 до 60 і жінки з 20 до 50 років, що не брали шлюбу, не мали права бути спадкоємцями за заповітом, а
ті. що знаходилися в шлюбі, але не мали дітей, могли одержати тільки половину заповіданого майна. При цьому
бездітність розумілась по-різному для чоловіків і жінок. Чоловіки не вважалися бездітними за наявності хоча б
однієї дитини, а жінки — тільки трьох, вільновідпущеники — чотирьох. Ці заходи не принесли очікуваного успіху,
сама сутність шлюбу без чоловічої влади не похитнулась.


3. Укладення шлюбу


Укладення шлюбу з чоловічою владою зводилось до встановлення “руки” над жінкою. За цим шлюбом влада могла бути
встановлена одним з трьох способів:

а) здійсненням певних релігійних обрядів;

б) шляхом манципаціі;

в) внаслідок набувальної давності, що втратило своє значення з виникненням і утвердженням шлюбу без чоловічої
влади. Замість них все частіше застосовується проста угода осіб, що беруть шлюб, з наступним урочистим

Замовити реферат
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1793
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником7841
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити1863
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»2919
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана7930
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4495
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4358
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5703
Реклама

Цікаве
загрузка...