швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 Твір з літератури160802
2 Історія України38404
3 Звіт з практики (звіт про проходження виробничої практики)36367
4 Види тварин і рослин занесені до Червоної книги33685
5 Звіт про проходження виробничої практики 27815
6 Образ жінки в творчості Т.Г. Шевченка27451
7 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові20089
8 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина19050
9 Правопис слів іншомовного походження18952
10 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»16890
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: «Функція освіти» (ID:33139)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       5 стр.
Размер в архиве:   21 кб.

Заказ 1552. Соціологія.

Функція освіти Зміст




Вступ



З одного боку, освіта як соціальний інститут є сукупністю певних установ, осіб, які забезпечені спеціальними
матеріальними засобами і здійснюють конкретні соціальні функції. З іншого боку, – освіта – це набір, система
ідей, правил, положень, стандартів, норм діяльності, поведінки людей у ситуаціях освітянського життя. Освіта
відрізняється від інших соціальних інститутів своєю спрямованістю, змістом діяльності, тобто відповідними
функціями.

Суттю, внутрішньою основою і найважливішою ознакою освіти є її здатність впливати на розвиток людини, готувати
особистість до активної соціальної діяльності. Як випливає з цього, розгляд функціонування освіти в
суспільстві має велике теоретичне і практичне значення. Тому ця робота присвячена розгляду саме функцій освіти
як одного з його головних інститутів.




1. ОСВІТА ЯК СОЦІАЛЬНИЙ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ІНСТИТУТ



Освіта – один з найдавніших соціальних інститутів, виникнення якого пов’язано з потребами суспільства
відтворювати і передавати знання, уміння, навики, готувати нові покоління для життя, готувати суб‘єктів
соціальної дії для вирішення економічних, соціальних, культурних проблем, що стоять перед людством.

Освіту як соціальний інститут можна розглядати в вигляді сукупності закладів (установ, організацій,
підприємств), а також соціальних дій і відповідних культурно-ціннісних орієнтацій. До освіти входять система
дошкільних, середніх та вищих навчальних закладів, а також установ після вузівської освіти і підвищення
кваліфікації. До цього переліку можна додати просвітницькі, культурні та ідеологічні установи, заклади
наукової популяризації, засоби масової інформації.

Проводять просвітницьку та навчально-виховну діяльність також і державні органи, ідеологічний апарат держави,
армія (поміж солдат і офіцерів), судочинні і правові органи (поширення правових знань і переконань), політичні
партії і організації. Така діяльність притаманна і для церкви, а в певні історичні момент церковна освіта була
основною, а то й єдиною. Отже освіта як соціальний інститут охоплює всю сукупність установ, організацій,
закладів, форм діяльності, спрямованих на соціалізацію підростаючого покоління, а також навчання і виховання
дорослих. Основна увага, безперечно, приділяється до підростаючого покоління, оскільки від його нормальної
соціалізації передовсім залежить відтворення суспільства, продовження його в часі і просторі історії.

У сучасному світі освіта – складне і багатоманітне суспільне явище, сфера передачі, освоєння і перероблення
знань і соціального досвіду. Освіта інтегрує різні види навчальної і виховної діяльності, їх зміст в єдину
соціальну систему, орієнтує їх на соціальне замовлення, на соціальні потреби суспільства. Серед соціальних
інститутів суспільства сучасної цивілізації освіта займає одну з провідних позицій. Адже благо людини,
становище культури та духовності в суспільстві, темпи економічного, науково-технічного, політичного і
соціального прогресу саме і залежать від якості і рівня освіти. Навчання, уміння, вивчення, освіта та ін.
поняття, терміни використовуються для забезпечення навчального процесу.

Освіта — це цілісна самостійна система, що має інституалізований характер. Це не просто діяльність з навчання
і виховання, а особлива організована, структуралізована, ролева діяльність, що опирається на спеціальні
установи, регульована спеціальними нормами.

Особливістю освіти як соціального інституту є зосередженість насамперед на організованих формах навчання і
виховання. Це відрізняє її від сім'ї, де переважає стихійна соціалізація, навчання і виховання у формах
самого життя, хоча сучасна сім'я і тяжіє до цілеспрямованих і організованих педагогічних дій. Щодо сучасної
освіти, то вона має явну тенденцію до лібералізації навчального процесу, ствердження в ньому принципів
навчання і виховання у формах самого життя. Звичайно, це не свідчить про злиття цих відносно різних соціальних
інститутів, а є лише спробою подолати їх взаємне відчуження задля підвищення ефективності педагогічних дій.

Питаннями освіти в загальній структурі соціологічного знання займається соціологія освіти. Соціологія освіти –
одна з наук, що прагне впливати на подолання негативних тенденцій в одержанні знань, шукає нові імпульси
впливу на озброєння сучасної людини, яка освоює культуру. Соціологія саме і вивчає освіту як соціокультурний
інститут, його розвиток, функціонування, структуру, способи організації, динаміку соціальної структури сфери
освіти, її взаємодії іншими соціальними та суспільними інститутами і сферу життя людини. Та й саму навчальну
діяльність соціологія освіти подає з позицій соціокультурних умов, життєвих орієнтацій, особливостей способу
життя учнів, студентів, потреб виробництва, науки, всієї культури суспільства тощо. Вона є самостійною
спеціалізованою галуззю, навчальним предметом якої є система освіти як соціального інституту, взаємодія її
компонентів, а також взаємодія системи освіти та її компонентів і з суспільством, насамперед, з його
соціальною структурою.


2. ФУНКЦІЇ ОСВІТИ ЯК СОЦІАЛЬНОГО ІНСТИТУТУ



Подібно до інших соціальних інститутів освіта реалізує всю сукупність покладених на неї функцій, але модифікує
і трансформує їх адекватно до власної природи.


2.1. Репродуктивна


Освіта як соціальний інститут спрямована на відтворення існуючого порядку, а отже, її головна функція –
репродуктивна. Освіта наслідує і відтворює основні елементи поведінки: ціннісних орієнтацій, структуру і
мотиви нормативно схвалених дій, засвоює існуючу структуру статусів, ролей і критеріїв престижу, практичні
поведінські навички. Через освіту це здійснюється шляхом організації міжпоколінського спілкування, передачі
набутого досвіду від старших до молодших, а також через педагогічні перетворення культури. З культури
відбирають переважно ті її здобутки, що відповідають ціннісним орієнтаціям, нормам моралі і права даного
суспільства.

Педагогічна селекція культури здійснюється за двома критеріями. Перший стосується технічної довершеності,
досконалості певного культурного явища, а тому насамперед відбираються лише елітні культурні зразки. На цей
процес переважно впливають заможні, владні і престижні соціальні прошарки. Їхні інтереси, смак, рівень
сприйняття і спосіб життя стають критеріями оцінювання й добору. З іншого боку, освіта, особливо в масових
державних школах, має широку соціальну основу; вона здійснює соціалізацію всього підростаючого покоління, а
відтак виникає потреба використання історичного і культурного досвіду інших соціальних груп. Формальна єдність
державної школи бере співучасть у репродукції наявної класово-стратифікаційної структури. Це не виключає того
факту, що освіта через школу прагне втілити загальнолюдські цінності. В означеній якості вона є інструментом
відтворення суспільства як такого.


2.2. Селективна


Селективна функція освіти також є важливою. Від дитячого садка до аспірантури система освіти класифікує своїх
підопічних на "гірших" і "кращих", застосовуючи такі досить справедливі, на перший погляд, критерії, як
особисті здібності, працездатність, посидючість чи дисципліну. Почасти з цієї причини освіту розглядають як
найефективніший інструмент справедливої стратифікації. Історичний досвід, проте, спростовує це твердження.
Конкретно-соціологічні дослідження свідчать, що серед кращих учнів та студентів знаходяться передовсім діти
заможних, владних, престижних, культурних (у значенні відстані до елітарної культури), освічених прошарків

Замовити реферат
Реклама
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1969
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником8138
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити2108
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»3137
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана8201
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4672
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4531
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5988
Реклама

Цікаве