швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 Твір з літератури158884
2 Історія України38091
3 Звіт з практики (звіт про проходження виробничої практики)36019
4 Види тварин і рослин занесені до Червоної книги33420
5 Звіт про проходження виробничої практики 27611
6 Образ жінки в творчості Т.Г. Шевченка27230
7 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові20029
8 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина18951
9 Правопис слів іншомовного походження18749
10 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»16823
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: «Доба бароко в українській культурі » (ID:8810)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       6 стр.
Размер в архиве:   28 кб.

Доба бароко в українській культурі




План






I. Вступ



Якщо в XV в італійський гуманіст Пико делла Мірандола стверджував, що людина всемогутня і може володіти чим
забажає, те в XVII у французький мислитель Блез Паскаль писав, що людина усього лише «мислячий очерет» і уділ
її є трагічним, тому що, знаходячись на грані «двох безодень - безкрайості і небуття, вона не може своїм
розумом охопити ні те ні інше і втішається середнім між усім і нічим».

Людина почала гостро відчувати крихкість і несталість свого положення, протиріччя між ілюзією і реальністю.
Нове світосприймання особливо віддзеркалилося в художній культурі: усе незвичне, неясне, примарне стало
здаватися гарним, привабливим, а ясне і просте - нудним і нецікавим. Ця нова естетика помітно посунула старі i
ренесансні принципи імітації природі, ясності, врівноваженості. Виник новий стиль - бароко. Бароко (італ.
barocco - дивний, вигадливий) - жаргонне слівце португальських моряків для позначення бракованих перлин
неправильної форми стало використовуватися в значенні пом'якшувати контур, зробити форму більш м'якою,
рухливою. Замість прагнення до безпристрасної рівноваги горизонтальних лінії і великих площин, властивих
класичному Відродженню, новий стиль бароко означав прагнення до рухливого, мальовничого, образу будівлі в
залежності від різних точок зору. У моду ввійшли «тривожні силуети». Спочатку потрібного ефекту домагалися
шляхом безжального роздрібнення стіни виступами, нішами, пілястрами, колонами, підкреслювали вертикальну
спрямованість будинку. Потужні пілястри, зібрані в пучки, відкидаючи тіні, створювали враження ілюзорної
глибини Колони, Згруповані по дві-три і встановлені на високі п'єдестали, з опорних стовпів перетворювалися в
потоки форми і в зоровому сприйнятті посилювали скульптурність фасадів. Потім у боротьбі з нерухомою прямою
лінією і площиною, позбавленою тіней, зовсім відмовилися від прямої лінії і площини, звернувшись до кривих
ліній і еліптичних поверхонь, що «вбирають» у себе навколишній простір. Фронтони «розривали» посередині і
прикрашали величезними картушами, карнизи вигадливо вигинали усе з тієї ж ціллю - створити ілюзію руху.
Динамізм став художньою основою барочного світосприймання, точно так само, як вертикаль - готичного. У
скульптурі містична експресія досягла свого максимального вираження: кам'яні вбрання розвіваються так, немов
сили ваги не існує і вони не залежать від фізичного положення в просторі.

Водночас саме у формах бароко, у його надмірній декоративності, динамічності й ілюзорності було задоволене
прагнення до величі і пишності, продиктоване католицьким світовідчуванням. У пору посилення феодальної реакції
й активізації католицизму, коли церква прагнула поширити свій вплив на всі сфери життя, саме архітектура як
найбільш доступний для огляду вид мистецтва стала потужним засобом емоційного впливу. Урочисто-театралізований
хід богослужіння, супроводжуваний духовною музикою, знайшов ефективну підтримку в архітектурному образі
храму, у пишному декорі, провідна роль у якому приділялася скульптурі і живопису.

Внутрішня спорідненість барочних архітектурних форм із церковним католицьким обрядом є незаперечною. І те і
інше переслідує одну мету – привести віруючих у стан релігійного екстазу. Звідси в бароко надмірності у
всьому - те, що французи називали «I'eclatante folie» - «блискучою безумністю» Крайній містицизм і підвищена
екзальтація католицького обряду зажадали не тільки відповідних художніх форм, але і неприродно збільшених
масштабів. Основний принцип класики - домірність людині – був замінений гігантизмом. Портали церков, вікна і
статуї перевищували всякі розумні межі, посилюючи почуття ірраціональності.

Але максимальний ефект зі створенні ірраціонального простору, в якому губляться звичні уявлення про його
реальну протяжність, був досягнутий у розписах плафонів, де стиралася межа між архітектурою, скульптурою і
живописом. Ілюзорні перспективні розписи створювали відчуття «світлового стовпа» і якомога краще виражали
естетичний ідеал мистецтва бароко - динамізм, підняту духовність на грані афекту, прагнення до величі і
пишності, суміщення реальності й ілюзії.

Стиль бароко одержав поширення в архітектурі тих абсолютистських держав, що де пануюче положення зайняла
католицька церква: в Італії, Іспанії, Австрії, Німеччині, Чехії, Польщі. Але явним лідером тут стала Італія,
де він зародився і приніс найвищі художні результати.

Динамічність Бароко особливо наочно виявляється в скульптурі. Мікельанджело у своєму ренесансному "Давиді"
створив образ юнака, що готується до бою з ворогом. Він завмер у гордому спокої, певний майбутньої перемоги.
Саму ж дію — двобій Давида з велетнем Голіафом — ніби винесено "за кадр", про неї глядач лише здогадується.
Статичність "Персея" Бенвенуго Челліні, з тією лише відмінністю, що Персея зображено не перед дією, а після
неї: визволяючи Андромеду, він переміг потвору Медузу й тепер тріумфально показує всім її відрубану голову.
Так же статичні й інші уславлені ренесансні скульптури: кінні статуї кондотьєрів, створені Донателло і
Вероккіо, нагробки у капелі Медічі і "Мойсей" Мікельанджело та ін.

Вершинний твір Бароко — скулптурна група "Екстаз святої Терези"Берніні. У композиції Берніні, виконаній у
повній відповідності до слів святої Терези, дія розгортається на наших очах: свята відчуває присутність
янгола, який спрямовує свій містичний дротик їй у серце, і вона завмирає в солодкому й болісному передчутті, а
з вуст зринає стогін екстазу.

Не менші відмінності, ніж у царині скульптури, існують між ренесансним і бароковим малярством.

Порівняймо два твори з однаковим сюжетом: фреску Леонардо да Вінчі "Таємна вечеря", датовану кінцем XV
століття, і картину Тінторетто під тією самою назвою, написану через сто років.

У Леонардо композиція фронтальна, стіл розташовано паралельно нижньому краєві фрески, Ісус і всі апостоли
знаходяться перед очима глядача. У Тінторетто композиція діагональна, стіл іде вглиб картини, одні учні Ісуса
виявляються набагато дальшими від глядача, ніж інші. В Леонардо всіх присутніх заливає рівномірний потік
світла, в Тінторетто більшу частину картини поглинає темрява, з якої вихоплюються постаті, голови, руки
персонажів. У Леонардо, який пильно дотримується євангельського опису, зображено лише Христа й апостолів. У
Тінторетто картину "перенаселено": ми бачимо на ній служника та служниць, які подають на стіл страви й вино,
навколо високо повішеного світильника, що осяває стіл, зринають постаті янголів, а в протилежному куті картини
клубочаться демони, які летять у напрямку до Юди. У Леонардо вікна у стіні за спинами Ісуса та його учнів
вказують, що дія відбувається в кімнаті чи невеликому залі У Тінторетто ж, як відзначає історик італійського
мистецтва Дж. Арган, світло народжується у просторі картини й розширює цей простір до безмежжя.

Таким чином, і композицією (площинність — глибинність), і освітленням (рівномірність — контрастність), і
кількістю дійових осіб (мінімальна — максимальна), і представленням простору (замкненість — незамкненість), і
способом розкриття змісту (простота — ускладненість) ці дві картини виразно протистоять одна одній. І ключ до
цього протистояння у відмінності не особистостей двох митців, а двох мистецьких підходів — ренесансного і
барокового.

Згадані формальні ознаки Бароко мають глибоке внутрішнє обґрунтування. Вони відбивають злам у сприйманні
навколишнього світу європейцями, який стався в XVI ст.

Найбільшу роль у цьому зламі відіграли три чинники. Відкриття Колумба покінчило з уявленням про виняткове
положення Європи на карті Землі Відкриття Коперніка зруйнувало віру в центральне місце Землі у світобудові.
Нарешті, протестантизм Лютера розбив єдність західного християнства.

У XV ст. мешканець Європи твердо стояв на непорушній Землі, мало цікавився напівказковими заморськими
островами й від народження до смерті перебував лід опікою єдиної католицької церкви.

Європеєць XVI ст. відчув крах давніх поглядів на світ і на людину в ньому, все пішло в рух, постійність
перетворилася на змінність, "зв'язок часів розпався", як сказав Шекспір. Цей злам було ще більш загострено
такими тяжкими випробуваннями, як релігійні війни, що спалахували то тут, то там, і як Тридцятилітня війна,
яка точилася в центрі Європи й не мала собі рівних за кількістю жертв та руйнувань, не кажучи вже про пошесті
й голод, що були її неодмінними супутниками.

Відкриття екзотичних заморських країв, ризиковані далекі експедиції, боротьба за реальні чи уявні багатства

Замовити реферат
Реклама
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1928
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником8065
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити2075
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»3082
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана8161
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4636
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4484
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5941
Реклама

Цікаве