швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 Твір з літератури152284
2 Історія України37420
3 Звіт з практики (звіт про проходження виробничої практики)35125
4 Види тварин і рослин занесені до Червоної книги33043
5 Звіт про проходження виробничої практики 27228
6 Образ жінки в творчості Т.Г. Шевченка26729
7 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові19950
8 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина18850
9 Правопис слів іншомовного походження18487
10 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»16743
Реклама
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: «Доба бароко в українській культурі » (ID:8810)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       6 стр.
Размер в архиве:   28 кб.

Доба бароко в українській культурі




План






I. Вступ



Якщо в XV в італійський гуманіст Пико делла Мірандола стверджував, що людина всемогутня і може володіти чим
забажає, те в XVII у французький мислитель Блез Паскаль писав, що людина усього лише «мислячий очерет» і уділ
її є трагічним, тому що, знаходячись на грані «двох безодень - безкрайості і небуття, вона не може своїм
розумом охопити ні те ні інше і втішається середнім між усім і нічим».

Людина почала гостро відчувати крихкість і несталість свого положення, протиріччя між ілюзією і реальністю.
Нове світосприймання особливо віддзеркалилося в художній культурі: усе незвичне, неясне, примарне стало
здаватися гарним, привабливим, а ясне і просте - нудним і нецікавим. Ця нова естетика помітно посунула старі i
ренесансні принципи імітації природі, ясності, врівноваженості. Виник новий стиль - бароко. Бароко (італ.
barocco - дивний, вигадливий) - жаргонне слівце португальських моряків для позначення бракованих перлин
неправильної форми стало використовуватися в значенні пом'якшувати контур, зробити форму більш м'якою,
рухливою. Замість прагнення до безпристрасної рівноваги горизонтальних лінії і великих площин, властивих
класичному Відродженню, новий стиль бароко означав прагнення до рухливого, мальовничого, образу будівлі в
залежності від різних точок зору. У моду ввійшли «тривожні силуети». Спочатку потрібного ефекту домагалися
шляхом безжального роздрібнення стіни виступами, нішами, пілястрами, колонами, підкреслювали вертикальну
спрямованість будинку. Потужні пілястри, зібрані в пучки, відкидаючи тіні, створювали враження ілюзорної
глибини Колони, Згруповані по дві-три і встановлені на високі п'єдестали, з опорних стовпів перетворювалися в
потоки форми і в зоровому сприйнятті посилювали скульптурність фасадів. Потім у боротьбі з нерухомою прямою
лінією і площиною, позбавленою тіней, зовсім відмовилися від прямої лінії і площини, звернувшись до кривих
ліній і еліптичних поверхонь, що «вбирають» у себе навколишній простір. Фронтони «розривали» посередині і
прикрашали величезними картушами, карнизи вигадливо вигинали усе з тієї ж ціллю - створити ілюзію руху.
Динамізм став художньою основою барочного світосприймання, точно так само, як вертикаль - готичного. У
скульптурі містична експресія досягла свого максимального вираження: кам'яні вбрання розвіваються так, немов
сили ваги не існує і вони не залежать від фізичного положення в просторі.

Водночас саме у формах бароко, у його надмірній декоративності, динамічності й ілюзорності було задоволене
прагнення до величі і пишності, продиктоване католицьким світовідчуванням. У пору посилення феодальної реакції
й активізації католицизму, коли церква прагнула поширити свій вплив на всі сфери життя, саме архітектура як
найбільш доступний для огляду вид мистецтва стала потужним засобом емоційного впливу. Урочисто-театралізований
хід богослужіння, супроводжуваний духовною музикою, знайшов ефективну підтримку в архітектурному образі
храму, у пишному декорі, провідна роль у якому приділялася скульптурі і живопису.

Внутрішня спорідненість барочних архітектурних форм із церковним католицьким обрядом є незаперечною. І те і
інше переслідує одну мету – привести віруючих у стан релігійного екстазу. Звідси в бароко надмірності у
всьому - те, що французи називали «I'eclatante folie» - «блискучою безумністю» Крайній містицизм і підвищена
екзальтація католицького обряду зажадали не тільки відповідних художніх форм, але і неприродно збільшених
масштабів. Основний принцип класики - домірність людині – був замінений гігантизмом. Портали церков, вікна і
статуї перевищували всякі розумні межі, посилюючи почуття ірраціональності.

Але максимальний ефект зі створенні ірраціонального простору, в якому губляться звичні уявлення про його
реальну протяжність, був досягнутий у розписах плафонів, де стиралася межа між архітектурою, скульптурою і
живописом. Ілюзорні перспективні розписи створювали відчуття «світлового стовпа» і якомога краще виражали
естетичний ідеал мистецтва бароко - динамізм, підняту духовність на грані афекту, прагнення до величі і
пишності, суміщення реальності й ілюзії.

Стиль бароко одержав поширення в архітектурі тих абсолютистських держав, що де пануюче положення зайняла
католицька церква: в Італії, Іспанії, Австрії, Німеччині, Чехії, Польщі. Але явним лідером тут стала Італія,
де він зародився і приніс найвищі художні результати.

Динамічність Бароко особливо наочно виявляється в скульптурі. Мікельанджело у своєму ренесансному "Давиді"
створив образ юнака, що готується до бою з ворогом. Він завмер у гордому спокої, певний майбутньої перемоги.
Саму ж дію — двобій Давида з велетнем Голіафом — ніби винесено "за кадр", про неї глядач лише здогадується.
Статичність "Персея" Бенвенуго Челліні, з тією лише відмінністю, що Персея зображено не перед дією, а після
неї: визволяючи Андромеду, він переміг потвору Медузу й тепер тріумфально показує всім її відрубану голову.
Так же статичні й інші уславлені ренесансні скульптури: кінні статуї кондотьєрів, створені Донателло і
Вероккіо, нагробки у капелі Медічі і "Мойсей" Мікельанджело та ін.

Вершинний твір Бароко — скулптурна група "Екстаз святої Терези"Берніні. У композиції Берніні, виконаній у
повній відповідності до слів святої Терези, дія розгортається на наших очах: свята відчуває присутність
янгола, який спрямовує свій містичний дротик їй у серце, і вона завмирає в солодкому й болісному передчутті, а
з вуст зринає стогін екстазу.

Не менші відмінності, ніж у царині скульптури, існують між ренесансним і бароковим малярством.

Порівняймо два твори з однаковим сюжетом: фреску Леонардо да Вінчі "Таємна вечеря", датовану кінцем XV
століття, і картину Тінторетто під тією самою назвою, написану через сто років.

У Леонардо композиція фронтальна, стіл розташовано паралельно нижньому краєві фрески, Ісус і всі апостоли
знаходяться перед очима глядача. У Тінторетто композиція діагональна, стіл іде вглиб картини, одні учні Ісуса
виявляються набагато дальшими від глядача, ніж інші. В Леонардо всіх присутніх заливає рівномірний потік
світла, в Тінторетто більшу частину картини поглинає темрява, з якої вихоплюються постаті, голови, руки
персонажів. У Леонардо, який пильно дотримується євангельського опису, зображено лише Христа й апостолів. У
Тінторетто картину "перенаселено": ми бачимо на ній служника та служниць, які подають на стіл страви й вино,
навколо високо повішеного світильника, що осяває стіл, зринають постаті янголів, а в протилежному куті картини
клубочаться демони, які летять у напрямку до Юди. У Леонардо вікна у стіні за спинами Ісуса та його учнів
вказують, що дія відбувається в кімнаті чи невеликому залі У Тінторетто ж, як відзначає історик італійського
мистецтва Дж. Арган, світло народжується у просторі картини й розширює цей простір до безмежжя.

Таким чином, і композицією (площинність — глибинність), і освітленням (рівномірність — контрастність), і
кількістю дійових осіб (мінімальна — максимальна), і представленням простору (замкненість — незамкненість), і
способом розкриття змісту (простота — ускладненість) ці дві картини виразно протистоять одна одній. І ключ до
цього протистояння у відмінності не особистостей двох митців, а двох мистецьких підходів — ренесансного і
барокового.

Згадані формальні ознаки Бароко мають глибоке внутрішнє обґрунтування. Вони відбивають злам у сприйманні
навколишнього світу європейцями, який стався в XVI ст.

Найбільшу роль у цьому зламі відіграли три чинники. Відкриття Колумба покінчило з уявленням про виняткове
положення Європи на карті Землі Відкриття Коперніка зруйнувало віру в центральне місце Землі у світобудові.
Нарешті, протестантизм Лютера розбив єдність західного християнства.

У XV ст. мешканець Європи твердо стояв на непорушній Землі, мало цікавився напівказковими заморськими
островами й від народження до смерті перебував лід опікою єдиної католицької церкви.

Європеєць XVI ст. відчув крах давніх поглядів на світ і на людину в ньому, все пішло в рух, постійність
перетворилася на змінність, "зв'язок часів розпався", як сказав Шекспір. Цей злам було ще більш загострено
такими тяжкими випробуваннями, як релігійні війни, що спалахували то тут, то там, і як Тридцятилітня війна,
яка точилася в центрі Європи й не мала собі рівних за кількістю жертв та руйнувань, не кажучи вже про пошесті
й голод, що були її неодмінними супутниками.

Відкриття екзотичних заморських країв, ризиковані далекі експедиції, боротьба за реальні чи уявні багатства

Замовити реферат
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1884
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником8006
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити2032
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»3034
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана8097
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4596
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4445
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5891
Реклама

Цікаве