швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 Твір з літератури156507
2 Історія України37871
3 Звіт з практики (звіт про проходження виробничої практики)35695
4 Види тварин і рослин занесені до Червоної книги33270
5 Звіт про проходження виробничої практики 27460
6 Образ жінки в творчості Т.Г. Шевченка27066
7 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові20003
8 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина18913
9 Правопис слів іншомовного походження18653
10 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»16806
Реклама
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: «Сприймання » (ID:8882)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       3 стр.
Размер в архиве:   28 кб.

Глибокі знання про навколишню дійсність людина одержує завдяки сприйманню. Відчуття і сприймання є
послідовними щаблями єдиного процесу чуттєвого пізнання і нерозривно пов’зані одне з одним.

Сприймання – це психічний процес, він полягає в цілісному відображенні предметів і явищ навколишнього світу
під безпосереднім впливом фізичних подразників на рецептори органів чуття. При цьому сприймання має
суб’єктивний характер, бо воно залежить від попереднього досвіду і знань.

Фізіологічну основу сприймання становить взаємодія різних аналізаторних систем або окремих частин одного й
того самого аналізатора і утворення на основі цього умовних рефлексів на комплексні подразники, в результаті
чого в людини виникає більш або менш складний образ предмета чи явища в цілому.

Сприймання не є простою сумою відчуттів, це складний психічний процес, до якого разом з відчуттями залучається
і попередній досвід у вигляді знань, уявлень. Сприймання також пов’язане з мисленням, бо образи, що формуються
в процесі сприймання, осмислюються, аналізуються, конкретизуються і узагальнюються через поняття, мислительні
операції, судження і умовиводи. І.С. Сєченов ділив процес сприймання на два послідовних етапи: перший –
загальний ефект зовнішнього імпульсу і другий – реакцію детального бачення, тобто спочатку відбувається
визначення якихось властивостей і ознак об’єкта, впізнавання його, деяке орієнтування в конкретних умовах
реальності, що дає лише уривчасті, неповні знання. Для більш глибокого і повного пізнання потрібне сприймання
як реакція детального бачення в процесі вивчення того чи іншого об’єкта.

Так, після першої зустрічі з твором живопису ми спочатку сприймаємо його в цілому, як єдиний цілісний об’єкт,
і лише потім починаємо розрізняти і оцінювати деталі: малюнок, колір, окремі фігури і предмети.

Сприймання поділяються на зорові, слухові, дотикові, рухові та інші відповідно до переважаючої ролі одного з
аналізаторів, що беруть участь в акті сприймання. А коли в сприйманні бере участь система аналізаторів,
виникають складні, комбіновані сприймання.

Сприймання характеризується такими основними закономірностями, як цілісність, вибірковість, константність,
осмисленість, апперцепція.

Цілісність сприймання. Сприймання завжди цілісне. Будь-який предмет чи явище, що складається з різних частин,
є комплексним подразником, але сприймається цілком у єдності всіх якостей і ознак. Це виникає
умовнорефлекторно через існуючий попередній зв’язок між зоровими, слуховими, тактильними подразниками, які
надходять від об’єктів.

Вибірковість сприймання виявляється в наданні переваги одним об’єктам, явищам або їх властивостям перед
іншими. Це визначається формою ставлення людини до об’єктів, предметів, зумовленого значущістю, інтересом,
попереднім досвідом. Так, лікар, медична сестра, оглядаючи хворого, звернуть увагу на ознаки хвороби,
виділивши їх з ряду інших.

Константність сприймання полягає у відносно більш чи менш довготривалій постійності окремих властивостей і
якостей об’єктів незалежно від помічених нами змін, що відбулися з ними. Константність сприймання пояснюється
дією цілої низки факторів, основне місце серед яких належить адаптації і вже наявним у людини уявленням про
певний об’єкт. Так, білий колір сприймається нами як білий і при сонячному, і при електричному освітленні,
хоча спектр електричного світла має більше червоно-жовтих променів.

Осмисленість сприймання пов’язана з розумінням сутності об’єкта, що сприймається, з можливістю віднести його
до певної групи, класу, узагальнити його в слові, помітити схожість із знайомими нам об’єктами.

Апперцепція – залежність від попереднього досвіду, від загального змісту психічної діяльнлсті людини та її
індивідуальних особливостей, а також від професії.

Художник, розглядаючи картину, звертає увагу не лише на зміст того, що зображено, а й на професійні деталі:
барви, манеру написання картини тощо.

Спостереження – умисно сплановане і цілеспрямоване сприймання, обумовлене конкретним завданням. За словами
голландського астронома М. Міннарта, від нас самих залежить прозріння – треба лише доторкнутися до своїх очей
магічним жезлом під назвою «знай, на що дивитись». Дійсний успіх спостережень визначається чіткою постановкою
завдання. Фізіологічною основою спостережень служить різноманітність складностей взаємозв'язків першої і
другої сигнальних систем. Часті вправи в спостереженні звичайно закінчуються розвитком спостережливості, яка
не є природженою властивістю, а розвивається в процесі спостереження і визначається досвідом, знаннями і
вміннями людини.

Спостережливість — це здатність людини помічати в об'єктах, що спостерігаються, малопомітні, але в той же час
важливі, суттєві для якої-небудь мети ознаки чи властивості. Для успішного розвитку спостережливості необхідні
ясність і чіткість завдання спостереження, його систематичність, планування.

Рівень розвитку сприймання залежить від того, наскільки потрібна функція сприймання для виконання
відповідної діяльності.

Серед складних форм сприймання виділяють сприймання часу, простору, руху.

Сприймання часу—відображення тривалості, послідовності і швидкості подій або явищ реального світу.

Основою процесу сприймання часу е умовні рефлекси. Проміжки часу, визначенню яких сприяють слухові, рухові
відчуття, виробляються під впливом ритмічних процесів, що відбуваються в організмі людини. Ритмічне дихання,
ритм режиму дня, навчальної і трудової діяльності сприяють виробленню рефлексу на час. Тривалі проміжки часу
сприймаються, з одного боку, у зв'язку з процесами, що відбуваються в організмі (відчуття голоду, втома), а з
іншого—у зв'язку з ритмом явищ у природі (зміна дня і ночі, температури тощо). Спостерігається і суб'єктивна
оцінка тривалості часу, що може бути пов'язана із зацікавленістю і характером діяльності людини, а також із
захворюванням. Так, у хворих з депресивним, пригніченим станом час минає дуже повільно.

Сприймання простору. Простір — це одна з основних форм існування матерії. Основою сприймання простору є
пізнання непросторових властивостей об'єктів через зорові, вестибулярні, рухові і шкірні відчуття. У
комплексі вони дають змогу судити про відношення тіла до вертикалі, про просторове положення і відстань до
інших об'єктів. Сприймання простору не природжене, а виникає і розвивається у процесі життя.

Чуттєві знання про простір не природжені, так само як і зорові відчуття взагалі. Зорове відображення простору
виробляється поступово в процесі індивідуального розвитку, причому створення його має умовнорефлекторний
характер.

Сприймання руху — відображення просторового переміщення предметів, що визначається віддаленістю предметів,
швидкістю переміщення їх або пересування самого спостерігача в просторі. У сприйманні руху беруть участь
декілька аналізаторів, а особливе значення має переміщення зображення на сітчатці ока, рух очей і голови в
сторону переміщення предмета.

Сприймання навіть у здорової людини не завжди дає нам адекватне відображення предметів об'єктивного світу.
Прикладом цього можуть бути ілюзії, тобто спотворені відображення дійсності. Ілюзії можуть зустрічатися у
практично здорових людей, але за певних умов — при поганому освітленні, стані втоми, чеканні.

Патологією сприймання є галюцинації, тобто сприймання без реального об'єкта. Так хворі можуть сприймати
найрізноманітніші зорові, слухові та інші образи аж до фантастичних.



Розвиток сприймання у дітей.




Сприймання починає розвиватися на основі відчуттів у перші ж місяці після народження дитини. Сприймання
маленьких дітей характеризується виявом яскравих емоцій, особливо на барвисті предмети, що рухаються. Діти
раннього віку (1—2 роки) орієнтуються в місцезнаходженні предметів, у них швидко вдосконалюється зорова
оцінка невеликих відстаней. У ранньому дитинстві також швидко розвивається слухове сприймання, що дуже важливо
для розвитку мови.

Під кінець раннього віку сприймання дитини ще не досконале, хоч і досягає досить високого ступеня розвитку.
Дитина не вміє підкоряти своє сприймання поставленому перед нею завданню, її сприймання має
ма-лоорганізований і не досить цілеспрямований характер.

Дальший розвиток зорових, рухових, слухових відчуттів відбувається в дошкільному віці. Дуже важливо, щоб
активний розвиток здатності розрізняти віддалені об'єкти відбувався в процесі конкретної, змістовної
діяльності, а не шляхом формального тренування. Це може зашкодити, особливо якщо при цьому зір дитиня
перенапружується (розглядання дуже дрібних об'єктів, слабке або надто яскраве освітлення). Медичні працівники
дошкільних закладів повинні інформувати вихователів про недоліки зору обстежуваних ними дітей, бо іноді

Замовити реферат
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1915
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником8044
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити2064
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»3061
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана8149
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4623
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4469
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5924
Реклама

Цікаве