швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 Твір з літератури152155
2 Історія України37412
3 Звіт з практики (звіт про проходження виробничої практики)35109
4 Види тварин і рослин занесені до Червоної книги33039
5 Звіт про проходження виробничої практики 27222
6 Образ жінки в творчості Т.Г. Шевченка26720
7 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові19948
8 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина18847
9 Правопис слів іншомовного походження18482
10 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»16743
Реклама
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: «Особливості виникнення і розвитку соціологічної думки в Україні.» (ID:8911)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       6 стр.
Размер в архиве:   29 кб.

Реферат з курсу “Історія соціології-1” на тему



Особливості виникнення і розвитку соціологічної думки в Україні.











Київ 2001



План










Вступ


Соціологічна думка формувалась у контексті розвитку цивілізацій. Перші погляди на проблеми суспільства, місце
в ньому людини виникли не як окремі знання, а в нерозривному зв'язку з міфологією. У давніх міфах, які в
різних народів мають свої особливості, втілені первісні уявлення людей про навколишню природу, органічною
частиною якої тодішня людина вважала і себе, про суспільство і взаємовідносини в ньому, про світ узагалі.
Фантастичні картини часто мають земну природу, фантастичні образи наділені людськими рисами, а явища природи,
події суспільного життя тлумачаться в причинно-наслідковому взаємозв'язку.

За первіснообщинного ладу існував соціоантропоморфний світогляд, за яким світ, функціонування суспільства
тлумачились на основі властивостей людини та її роду. Все, що оточувало людину — сонце, зорі, місяць, вогонь,
вода, рослини, звірі, каміння, дерева, вітер та інше, — бачилося живим, таким, що має душу. Окремі явища
природи розглядалися як божественні дії, як воля окремих богів, від яких, вважалося, залежали життя людини і
розвиток подій у суспільстві. Наприклад, за народним повір'ям українців, кожен мав свою Долю, призначену йому
Богом. Ця Доля з'являлася в образі нової зірки в Небі по народженні людини, а з її смертю зірка падала з
Неба. Соціальні норми ґрунтувалися на етичних, а ті формувалися на основі соціоантропоморфних уявлень.

З розвитком людини і суспільства міфологічне сприйняття і тлумачення дійсності поступається відображенню його
в опоетизованих оповідях, сказаннях про боротьбу історично існуючого чи фантастичного героя-богатиря зі Злом,
про перемогу Добра, Справедливості. Міф, який був населений язичницькими богами та іншими фантастичними
істотами, заступає епос, у центрі якого — людина, яка діє на тлі історичної долі народу, історичних подій.

З часом з'являються перші паростки філософського пізнання і тлумачення світу. Тодішня філософія втілювала в
собі нерозмежовані знання, оскільки філософія виникла значно раніше від природничих наук.

Кожній країні притаманні свої особливості виникнення і розвитку соціологічної думки. Не є виключенням в цьому
і Україна.



1. Зародження соціологічної думки в Україні


Витоки української протосоціології сягають часів Київської Русі, про що свідчать непоодинокі пам'ятки усної та
писемної творчості. В них втілені перші спроби осмислення подій, явищ, процесів соціального характеру.

Своєрідним відображенням сутності людських стосунків, в яких помітну роль відігравали звичаї, забобони,
традиції, обряди, а з часом певні громадські закони, є український фольклор (пісні, думи, казки, легенди,
приказки).

З появою писемності певні сторони тогочасного соціального буття знайшли своє писемне відображення. Перші
літературні твори— «повчання», «проповіді», «патерики», «житія святих», «слова», народжені прагненням
поширити християнство й уславити князів, бояр, монахів, — певною мірою відображали і тогочасні соціальні
відносини, побут, культуру, настрої різних верств населення.

Однією з найважливіших протосоціологічних пам'яток першої половини XI ст. справедливо вважають «Руську
правду» Ярослава, складену на підставі норм тогочасного звичаєвого права, що регламентувала внутрідержавні
феодальні відносини. Низку її ідей було покладено згодом в основу Литовських статутів, законодавства
гетьманської доби.

У дидактико-теологічному творі першого київського митрополита Іларіона «Слово про закон і благодать» (XI ст.)
поряд з похвалою великому князеві Володимиру, уславленням хрещення Русі спростовується твердження про
існування у світі певного богообаного народу.

Низку протосоціологічних ідей містить «Повчання дітям» київського князя Володимира Мономаха (XII ст.), у якому
він переконував своїх синів бути гуманними, справедливими, милосердними, обстоювати правду і справедливість,
долати ненависть, злобу, чвари, уникати беззаконня. Саме в цьому вбачав князь запоруку єдності землі Руської,
спокою її громадян.

Важливі відомості про тодішнє соціальне життя містить «Печерський патерик», у якому йдеться про життя
києво-печерських ченців.

Історики соціологічної думки знайшли чимало цікавих спостережень, міркувань у «Слові про Ігорів похід» (XII
ст.), пройнятому передусім ідеєю об'єднання руських земель і подолання міжусобиць.

Різноманітним історико-соціологічним матеріалом насичені літописи Київської Русі XI—XIII ст., найпомітніший
серед яких «Повість минулих літ», авторство якого належить ченцеві Києво-Печерського монастиря Несторові.
Подієвий спектр увиразнює головну його ідею, яка полягає в обстоюванні єдності руської землі та політичної
незалежності.

Вихід на історичну арену Галицько-волинської держави засвідчив «Галицько-волинський літопис», який є важливим
джерелом вивчення соціального життя на західноукраїнських теренах.

Соціально-економічне, політичне і духовне життя різко змінилося у XIII ст. у зв'язку з пануванням на
українських землях монголо-татарського іга. У XIV ст. центральноукраїнські землі були захоплені Великим
князівством Литовським. А більшість галицько-волинських земель опинилося під польською владою. З півдня
дошкуляли татарські напади.

Історична доля українського народу покликала до життя своєрідний соціальний феномен — козацтво — проміжну
верству між шляхтою і селянством, на яку не поширювалися ні кріпацтво, ні панщина. Особливість цього феномена
полягає в тому, що Україна, не будучи державою, фактично існувала як унікальна державно-правова система,
суб'єктом якої було козацтво. З козацтвом були пов'язані перші переписи населення в Україні, формування
козацьких реєстрів, створення війська реєстрових козаків.

У середині XVI ст. ідеї природного права, суспільного договору розробляв український вчений Станіслав
Оріховський Роксолан (1513—1566), якого сучасники називали українським (рутенським) Демосфеном. Він
обґрунтував положення, згідно з яким королівська (державна) влада дана не Богом, а виникла внаслідок договору
між людьми, які слухаються короля добровільно. Законові, що є гарантією розвитку та існування держави,
повинні підкорятися всі, навіть королі. На думку С. Оріховського, природне право (закон)" важливіше від

Замовити реферат
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1881
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником8000
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити2028
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»3032
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана8096
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4595
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4444
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5889
Реклама

Цікаве