швидка допомога для твого навчання

Безкоштовні реферати Замовити реферат Авторам рефератів
Від партнерів
TOP реферати
1 Твір з літератури158337
2 Історія України38047
3 Звіт з практики (звіт про проходження виробничої практики)35928
4 Види тварин і рослин занесені до Червоної книги33380
5 Звіт про проходження виробничої практики 27569
6 Образ жінки в творчості Т.Г. Шевченка27182
7 «твір-роздум про твір Роксоляна» на тему що значить служити Богові20020
8 Твір роздум у на тему якою повинна бути людина18939
9 Правопис слів іншомовного походження18725
10 Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха «Гуси лебеді летять»16819
Статистика
Rambler's Top100

Оголошення

У нашій колекції більше ніж 60 тис. учбових робіт!

На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету. Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД.


Тема: «Історія культури України » (ID:11582)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       4 стр.
Размер в архиве:   17 кб.

РЕФЕРАТ


На тему:

“Історія культури України

(60—90-ті роки)”










Київ 2001


Історія культури України (60—90-ті роки)


Загальне пожвавлення літературного, мистецького, наукового життя в Україні, звично пов'язуване лише з
«хрущовською відлигою», насправді було відгомоном глобальних зрушень у політичному, соціальному,
культурно-мистецькому прогресі людства: саме ці роки позначені рішучою боротьбою за соціальну справедливість,
права людини в різних країнах, крахом колоніальної системи, виникненням опору в «соціалістичному таборі»
(угорські, чехословацькі полії), студентськими заворушеннями, рухом «сердитих молодих людей», появою нових
мистецьких форм, то заперечували традиційну культуру й активно революціонізували мистецьке життя (поширення
рок- і поп-музики. жанру «антироману», театру абсурду та інших авангардних напрямів у всіх без винятку видах
мистецтва тощо)

Хроніка літературно-мистецького процесу 60—90-х років засвідчує строкатість і нерівність розвитку української
культури, а водночас і її невід'ємність од загальнолюдської спільноти

Наприкінці 50-х років в Україні засновано нові видання:

журнали «Прапор» (1956), «Радянське літературознавство» (1957), «Народна творчість та етнографія» (1957).
«Всесвіт» (1958), газету «Друг читача» (1960). 1960-го ж року вийшов 1-й том «Української радянської
енциклопедії» (УРЕ). Постановою Ради Міністрів УРСР від 20.У1961 р. запроваджено Державну премію УРСР ім. Т Г.
Шевченка. 1962 р. «Літературну газету» перейменовано на «Літературну Україну», це видання помітно змінило своє
обличчя.

Великі письменницькі зібрання (IV з'їзд письменників, 1959, III пленум правління СПУ, 1960) прикметні
поворотом до від живлення національних джерел, заблокованих у попередні десятиліття. Одним із найпомітніших
наслідків цього процесу було повернення читачеві значної частини художньої спадщини В. Бо бинського, Д.
Бузька. О. Близька, В Гжицького, І Дніпровського, О. Досвітнього, М. Драй-Хмари. В. Білана, Г. Епіка, П.
Капельгородського, Я. Качури, Г. Косинки, Г. Коцюби, М. Куліша, Я. Мамонтова, О. Слісаренка, С. Тудора, В
Чумака та ін Реабілітовано М Йогансена, В Підмогильного, М. Семенка. В Свідзинського. В Вражливого, П.
Филиповича, М. Філянського та ін., хоч їхні твори, як і раніше, не видавалися.

«Білі плями» культури заповнювалися вибірково, а повернення в естетичний обіг художніх творів відзначалося
неповнотою Так. М Куліш виходив без «Мини Мазайла», «Народного Малахія», Є Плужник — без роману «Недуга» та
численних поезій, М. Зеров — без його критики й літературознавства, Тичина не видавав «Золотого гомону» й
«Скорбної матері», Бажан — «Сліпців», Сосюра — «Третьої роти» й "Мазепи» «Реабілітація» об минула стороною М.
Хвильового. М. Івченка, Г. Михайличенка, Г. Чупринку та багатьох інших письменників.

Ідеологічна цензура на деякий час послабшала, однак і далі пильно опікала літературу. Короткочасну «хрущовську
відлигу» незабаром змінили брежнєвсько-сусловські заморозки.

1965 року прокотилася перша хвиля нових арештів в Україні, з кінця 1960-х років і в 70-х вони стають
постійними, забирають багатьох письменників, журналістів, учених. Засуджено І. Світличного, Є. Сверстюка, Ю.
Бадзя, В. Чорновола. Ірину та Ігоря Калинців, братів Б. і М. Горинів, В. Стуса. В. Захарченка, С.
Кара-ванського, Т. Мельничука, В. Рубана, В. Марченка, О. Бердника та багатьох інших. Арештовано І. Дзюбу за
написання листа до ЦК КПУ, що нелегально поширювався як ґрунтовна праця «Інтернаціоналізм чи русифікація?»
(видана в Мюнхені 1968 р.). в якій доводилася облудність т. зв. інтернаціональної політики КПРС. За підтримку
І Дзюби було піддано огульному цькуванню М. Руденка і 1977 р ув'язнено .

Під прес критики й заборони потрапляють «Собор» О. Гончара, «Мертва зона», «Родинне вогнище» Є. Гуцала,
«Мальви» Р. Іваничука, «Полтва» Р. Андріяшика, «Іван» І Чендея, «Турецький міст» Р Федоріва, «Неопалима
купина» С. Плачинди й Ю Колісниченка, «Меч Арея» І. Білика та ін. Відлучені в 60— 70-ті роки од активної
творчості Б. Антоненко-Давидович, М. Лукаш, Г. Кочур, Михайлина Коцюбинська, С. Колесник. В. Голобородько, Л.
Махновець, В. Іванисенко. Понад 15 років минуло між третьою і четвертою книжками Ліни Костенко, десятиліття —
між книжками 60-х і 70-х років Вал. Шевчука. 20 років не з'являвся на екранах фільм Ю. Іллєнка, поставлений за
кіноповістю І. Драча «Криниця для спраглих». Скоєно політичні вбивства талановитої художниці Алли Горської,
видатного композитора В. Івасюка. Постійно тривала критика тих чи інших творів за відступи од соцреалізму
(«Гетьманівна» В. Мисика, «Гранослов» Д. Павличка, «Набережна, 12» Вал. Шевчука, оповідання Григора Тютюнника,
романи Б. Харчука).

Утім, нетривале послаблення режимного тиску в першій половині 60-х років призвело до загального позитивного
зрушення в культурному житті України. Добре зазвучали твори українського мистецтва в міжнаціональному
контексті Ленінських премій удостоюються: О. Довженко за «Поему про мо ре» (1959), М. Рильський за книжки
«Троянди й виноград» і «Далекі небосхили» (1960). М. Стельмах за трилогію «Велика рідня», «Кров людська — не
водиця», «Хліб і сіль» (1961), О Гончар за роман «Тронка» (1964).

Присуджено перші Шевченківські премії: П. Тичині за ви брані твори в 3-х томах (1962), О. Гончару за роман
«Людина і зброя» (1962), В. Сосюрі за збірки «Ластівки на сонці» і «Щастя сім'ї трудової» (1963), Григорію
Тютюннику за роман «Вир» та Зінаїді Тулуб за роман «В степу безкраїм за Уралом», Ірині Вільде за трилогію
«Сестри Річинські» (1965), М Бажану за поему «Політ крізь бурю» (1965).

Широко відзначалося 150-річчя Т. Шевченка, ювілеї інших українських письменників та митців.

60-ті роки — час виникнення нових продуктивних тенденцій у літературному процесі, піднесення загального
ідейно-художнього, інтелектуально-філософського рівня в мистецтві, час творчого оновлення, «третього цвітіння»
старших майстрів пера (М Рильського. П. Тичини, М. Бажана, В Сосюри. Л. Первомайського. В Мисика, А. Малишка,
І. Муратова, П. Воронька), приходу нової хвилі в поезію, прозу, критику. Дебютантів широко представляє
«Літературна Україна»: починаючи з 1961 р. відводяться цілі газетні шпальти М. Вінграновському («З книги
першої, ще не виданої». 7.ІУ 1961). Є. Гуцалу і Ю Щербаку (ЗО. VI.1961), І Драчу («Ніж у сонці», 18.УІ 1961)
та ін. У «Літературній

Україні», «Зміні» («Ранок»), «Дніпрі», «Молоді України», інших виданнях виступали В. Симоненко, Григір
Тютюнник, Б. Олійник, дебютували здібні львівські письменники Р. Федорів, Р. Іваничук, харківські — Р.
Третьяков, Р. Полонський та ін. Характер молодої критики визначали праці І. Дзюби, І. Світличного, Є.
Сверстюка та ін., які підходили до літературного процесу з критеріями підвищеної вимогливості, протистояли
вульгарному соціологізму.

Позитивні тенденції в літературі з'являлися в контексті загальномистецьких зрушень. На 60-ті роки припадає
становлення українського поетичного кінематографа — і в подальших десятиліттях найвиразнішої лінії
національного кіномистецтва («Тіні забутих предків» С. Параджанова, «Ніч на Івана Купала», «Білий птах з
чорною ознакою» Ю. Іллєнка, «Камінний хрест» Л. Осики, «Вавілон-ХХ» І. Миколайчука та ін.). Традиції О.
Довженка, І. Савченка, І. Кавалерідзе розвивають Т. Левчук, В. Денисенко, Г. Кохан та ін. У жанрі комедійного
кіно В. Іванов знімає фільм «За двома зайцями».

Прихід нових сил і творче відсвіження старших помітні і в інших жанрах мистецтва. Поряд із композиторами, які
розвивають класичні традиції української музики (Л. Ревуцький, П. Козицький, Г. Верьовка, М. Колесса, А.
Кос-Анатольський, А. Штогаренко, Г. Майборода, П. Майборода, К. Данькевич, Ю. Мейтус, В. Кирейко, М.
Вериківський та ін.), плідно працюють носії нових музичних ідей (В. Сильвестров, Л. Грабовський, В. Губа, Є
Станкович, В. Загорцев, М. Скорик, Леся Дичко та ін.) Знач них змін зазнає естрадна музика (творчість О.

Замовити реферат
Реклама
Нові реферати
Люблю усмішку на чужім обличчі за Володимиром Сосюрою1921
Твір-мініатюра на тему Якби я був чарівником8057
Будувати повітряні замки легше, ніж у них жити2070
Цитатна характеристика образу Остапа в оповіданні «Дорогою ціною»3075
Роксолана найбільша любов і найтяжча прикрість Сулеймана8158
Що означає служити Богові і людям по твору Осипа Назарука «Роксоляна»4632
Якою має бути дружина державного діяча за повістю «Роксолана»4480
Чарівна сила кохання за повістю Роксоляна Остапа Назарука5936
Реклама

Цікаве