Зображення зростання цін на нафту

Ціни на нафту зросли приблизно на 10% з початку конфлікту між Ізраїлем та Іраном, оскільки Wall Street попереджає про подальші ризики зростання, якщо Іран, значний виробник нафти, зазнає дестабілізації. Станом на середу ф’ючерси на нафту West Texas Intermediate (WTI) залишилися на рівні $75.14 за барель, тоді як міжнародний еталон Brent закрився на позначці $76.70 за барель.

Ціни на нафту коливаються в останні дні через вплив війни на Близькому Сході. Заяви президента США Дональда Трампа щодо можливого втручання США у конфлікт, щоб націлити на ядерну програму Ірану, також підвищують напругу на ринку. “Головне питання в тому, наскільки цей конфлікт розшириться, і диким карткою є США”, – зазначив Даніель Дікер, засновник Energy Word, у коментарі Yahoo Finance.

Аналіз JPMorgan вказує на те, що шоки цін на нафту внаслідок геополітичних конфліктів часто є короткочасними, проте зміни режимів у країнах-виробниках нафти можуть призвести до триваліших цінових ризиків. З 1979 року вісім значних змін режиму в країнах-виробниках нафти призводили до зростання цін на 76% від початку до піку, з середнім зростанням на 30%. “Якщо історія є орієнтиром, подальша дестабілізація Ірану може призвести до значного зростання цін на нафту, яке триватиме тривалий час”, – зазначила Наташа Канєва з JPMorgan.

На даний момент Іран, четвертий за величиною виробник у альянсі ОПЕК+, не зазнав помітних втрат у постачанні через бойові дії. ОПЕК підвищив квоти на видобуток у місяцях, що передували ударам Ізраїлю. Аналітики вважають, що якщо конфлікт залишиться локалізованим і не буде вражено ключову нафтову інфраструктуру, нещодавнє зростання цін може знизитися. Проте, якщо Іран закриє протоку Ормуз, важливу точку для глобальних нафтових потоків, Wall Street очікує, що ціни на нафту можуть піднятися до трицифрових цифр. Цей сценарій, однак, залишається малоймовірним, оскільки це буде вважатися актом війни, враховуючи сильну військову присутність США в регіоні.

Водночас ставки на перевезення нафтоналивних танкерів у Близькому Сході зросли на 50% з початку конфлікту, за даними TORM, однієї з найбільших компаній-операторів продуктових танкерів у світі.