Споживчі витрати в умовах K-образної економіки

Споживчі витрати продовжують визначати економіку США, однак 2026 рік принесе нові виклики в умовах K-образної економіки. Відзначається, що у 2025 році прірва між багатими та бідними значно розширилася. Багато споживачів, особливо з середнього класу, відчувають тиск через м’який ринок праці та побоюються інфляції через тарифи.

Станом на листопад, рівень безробіття досяг чотирирічного максимуму – 4,6%. За даними останнього опитування Університету Мічигану, майже дві третини респондентів очікують зростання безробіття у наступному році.

«Незважаючи на деякі ознаки поліпшення в кінці року, настрій споживачів залишається на 30% нижче рівня грудня 2024 року, адже фінансові питання залишаються домінуючими», – зазначила Джоанн Хсу, директорка опитування споживачів.

Згідно з доповіддю Банку Америки, витрати споживачів з верхньої третини доходів зросли на 4% у листопаді, найшвидший темп за чотири роки. Водночас витрати домогосподарств з нижньої третини доходів зросли менше ніж на 1% за той же період.

Цей розрив в настроях та витратах відображається і на фондовому ринку, який завершує рік поблизу рекордних максимумів, демонструючи третій рік підряд двозначні прибутки.

«K-образна економіка» не лише відрізняє високі доходи від низьких, але й базується на віці та активних статках, – каже Вілл Аучінклоус з EY Parthenon. «Якщо ви зазвичай старші та маєте багато активів, особливо на фондовому ринку, ви почуваєтеся добре. Якщо ви не в цій категорії, оптимізму менше».

Протягом року звіти від великих роздрібних продавців показали, як K-образна економіка створює як переможців, так і програвших. Роздрібні мережі, які орієнтуються на цінову доступність, отримали позитивні результати, а акції Walmart та TJX перевершили індекс S&P 500.

«Усі шукають способи заощадити та бути більш економними», – зазначив аналітик Джо Фельдман. «Середній та нижній класи все ще під великим тиском, зосереджені на базових потребах». Walmart навіть зазначив, що споживачі стають «вибірковими» у своїх покупках. Крім того, мережі магазинів з низькими цінами відзначили збільшення кількості покупців з вищим доходом, оскільки економічна невизначеність спонукає більше домогосподарств шукати способи заощадити.